Rabu, 30 Mac 2011

10 muwasafat tarbiah- Qawiyul Jism


Qawiyul Jism atau dalam bahasa melayunya ‘Sihat Tubuh Badan’ merupakan salah satu daripada 10 muwasafat tarbiyah yang perlu dirutinkan oleh seorang individu muslim.
Persoalan pertama untuk para pembaca, mengapa kita perlu memiliki jasmani yang kuat dan sihat? Sebelum menjawap persoalan itu, gemar saya kongsikan sepotong hadis dari junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w
Maksud Hadis : Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan.

Sudah terang lagikan bersuluh, agama islam itu sendiri sukakan umatnya yang sihat dah kuat. Ini kerana sebagai pemuda,kita perlu berada di barisan hadapan dan berdiri sebagai pemegang panji-panji islam di medan jihad nanti insyaAllah. Tambah lagi,kekuatan tubuh badan amat penting untuk menjalankan ibadat denagn lebih efektif. Jika kita sebagai harapan agama tidak mampu bertahan untuk solat malam, adakah musuh akan gerun melihat kita di barisan hadapan?

Selain daripada itu, kita sebagai peyambung dakwah perlu berinteraksi dengan orang lain denagn lebih bersemangat dan bertenaga keran dakwah itu bukan kerja mudah.
Sebelum saya berbicara dengan lebih panjang, adakah anda mempunyai Qawiyul Jism? Jom kita tilik diri sendiri

Bil.
Perkara
Ya
Tidak
1
Menjaga kebersihan diri, pakaian, tempat tidur dll.
2
Menjaga permakanan dan mengikut adap makan Rasulullah
3
Bangun sebelum fajar
4
Menghindari rokok dan perkara yang membahayakan kesihatan
5
Tidak penat apabila bangun malam
6
Senantiasa optimis dan positif
7
Anda sentiasa bertenaga dan banyak stamina

Di atas merupakan secubit daripada parameter yang menentukan  tahap kesihatan kita. Dimana agaknya kita berdiri? usah lihat ke kiri,mahupun pandang ke kanan tanya sahaja pada diri sendiri.

Sebagai langkah pertama, saya kepilkan sedikit tips untuk menjadi kuat dah sihat seperti yang dituntut oleh agama kita.


  •   Mengamalkan permakanan seimbang- berdasarkan pyramid makan.
  •  Bersenam dan bersukan- 20 minit setiap sesi untuk 3 kali seminggu                      p/s: bersenam kurang daripada 20 minit tidak dapat menghancurkan lemak dibadan
  • Pemeriksaan kesihatan yang berkala- bak kata pepatah, mencegah lebih baik daripada merawat.  
  •  Dll. Hihihi (^^,)v
  • Jadi tunggu apa lagi, ayuh wahai pemuda bersama kita memenuhi tuntutan alam ini agar dapat kita menjadi muslim yang mukmin. Mari kita bersama berlumba menyihatkan dan menguatkan badan kerana ia adalah salah satu kunci untuk menjadi individu muslim.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan