Isnin, 11 April 2011

gapura insaniah 1


 Kemanusian,insaniah,ataupun humanistik walau bagaimapun suku katanya diubah maksudnya masih sama. Ianya merupakan ciri-ciri yang wajib ada di dalam diri setiap insan terutama sebagai seorang muslim,barulah layak dipanggil berperikemanusiaan.
         Hal ini kerana, umat islam telah disimpul dengan kata janji mereka dengan ikrar 2 kalimah syahadah. Lupakah anda apabila kita mengucap “Tiada Tuhan Melainkan Allah dan Muhammad Itu Pesuruh Allah” kita telah membuat satu akuan sumpah untuk memelihara maruah, harta dan nyawa saudara se islam.
Suka saya petik hadis yang giriwayatkan oleh Inu Umar r.a yang bermaksud "Aku telah diperintahkan supaya memerangi manusia sehinggalah mereka bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah Rasulullah, dan mereka mengerjakan solat serta memberi zakat. Maka sekiranya mereka melakukan perkara itu, terpeliharalah darah (nyawa) mereka dan harta benda mereka daripadaku kecuali dengan hak Islam. Dan perhitungan mereka adalah atas ketentuan Allah." (Hadis riwayat Imam al-Bukhari)
Saya rasa dengan hadis di atas, kita sebagai umat islam perlu faham bawasanyanya apabila kalimah syahadah menari laju dari bibir, kita telah mengikat janji untuk berganding bahu dengan mereka dan bertanggungjawap untuk memberi bantuan terhadap sadara seislam kita yang sedang dilanda musibah.
         Contoh yang terdekat, isu Palestin yang saban hari makin panas, setiap detik yang berlalu,nyawa yang qudus terus terkorban. Apa peranan kita di situ, adakah kita masih asyik dengan drama Korea sehingga terlupa saudara kita disana sengsara tanpa bekalan elektrik. Atau sedang enak  meratah Fillet o Fish di Mc Donald, ketika seorang kanak-kanak Palestin menangis kerana sekeping roti. Kemana pergi kemanusian yang sepatutnya menjadi identiti kita sebagai seorang muslim? Tepuk dada, tanyalah iman saudara,saudari sekalian.
         Usah gunakan alasan sebagai pelajar untuk mengelak melaksanakan kewajiban ini. Di dalam dunia moden alaf baru ini, kita boleh menyumbang bukan hanya dengan memegang senjata atau bertarung seperti komando, tetapi  dengan bertindak sebagai muslim yang prihatin kita boleh menolong saudara kita. Pelbagai program misi kemanusian yang dianjurkan untuk meringankan beban di bahu mereka. Benar pepatah melayu pernah berkata ‘berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul’ namun sedikit sebanyak dengan komitmen kita menyertai misi-misi seperti ini dapat membantu mereka.
         Antara misi yang pernah dan sedang dijalankan adalah usaha memboikot barang buatan Yahudi yang memberi kepentingan kepada Israel. Pahatkan didalam minda masing-masing, setiap sen yang kita belanjakan di toko-toko produk Yahudi digunakan untuk membeli peluru yang akhirnya membunuh saudara kita di sana. Fikir-fikirkan lah...



         Selain daripada itu kutipan derma juga diadakan unutk meringgan beban mereka disana. Maklumlah setelah dikenakan sekatan ekonomi oleh pihak Israel kehidupan rakyat Palestin semakin tersepit seperti sudah jatuh ditimpa tangga pula. Jika anda risau wang anda digunakan si saluran yang tidak benar usah bimbang kerana anda boleh terus memindahkan wang anda ke saluran yang boleh dipercayai seperti Aqsa Syarif dan sebagainya.
Antara contoh bantuan yang boleh disalurkan bantuan.

         Sebagai penutup kata, ingin saya ingatkan anda dan diri sendiri, “Doa itu merupakan senjata kepada orang beriman” oleh itu setiap kali usai solat fardu/sunat ataupun bila-bila masa apabila terlintas di hati, jangan lupa unutp titipkan doa unutk mereka supaya terus diberika kekuatan dan keimanan untuk memerangi yahudi yang dilakhnat itu.
Fikir-fikirkanlah...
        
No mother no father to wipe away my tears
That’s why I won’t cry
I feel scared but I won’t show my fears
I keep my head high
Deep in my heart I never have any doubt
That Palestin tomorrow will be free
Palestin tomorrow will be free
 -Maher Zain-


p/s: lebih detail.. layari 
http://permaya.org/yaman/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=369

Tiada ulasan:

Catat Ulasan