Rabu, 4 Mei 2011

Tazkirah Mingguan -Tasfir Surah al-Baqarah(2:246-250)



 Tasir Surah al-Baqarah (2:246-250)

Tarikh: 22 April 2011
Muwajih: Azizan Azfar Sameon
Tajuk: Tasir Surah al-Baqarah (2:246-250)

(2:246-248)
“ Tidakkah kamu perhatikan para pemuka Bani Israel setelah Musa wafat, ketika mereka berkata kepada seorang nabi mereka, ‘ Angkatlah seorang rajauntuk kami, nescaya kami berperang di jalan Allah.’ Nabi mereka menjawab, ‘ Jangan-jangan jika diwajibkan atasmu berperang,kamu tidak akan berperang juga?’ Mereka menjawab, ‘ Mengapa kami tidak akan berperang di jalan Allah, sedangkan kami telah diusir dari kampung halaman kami dan (dipisahkan dari) anak-anak kami?’ Tetapi ketika perang itu diwajibkan ke atas mereka, mereka berpaling, kecuali sebahagian kecil dari mereka.  Dan Allah Maha Mengetahui orang-orang yang zalim. Dan nabi mereka berkata kepada mereka, ‘ Sesungguhnya Allah telah mengangkat Talut menjadi rajamu.’ Mereka menjawab, ‘ Bagaimana talut memperoleh kerajaan atas kami,sedangkan kami lebih berhak atas kerajaan itu daripadanya, dan dia tidak diberikan kekayaan yang banyak?’ (Nabi) menjawab, ‘ Allah telah memilihnya (menjadi raja) kamu dan member kelebihan ilmu dan fizik.’ Allah memberi kerajaan-Nya kepada siapa yang Dia kehendaki, dan Allah Maha Luas, Maha Mengetahui. Dan nabi mereka berkata kepada mereka, ‘ Sesungguhnyatanda kerajaan adalah datangnya Tabut kepadamu yang didalamnya terdapat ketenangan dari Tuhanmu dan sisa peninggalan keluarga Musa dan keluarga Harun, yang dibawa oleh malaikat.’ Sunnguh, pada yang demikian itu terdapat tanda (kebesaran Allah) bagimu,jika kamu orang yang beriman.”
·         Kisah Bani Israel yang tidak berpegang pada kata-kata mereka
·         Ketua penting untuk mebuat keputusan.
·         Allah SWT tidak memandang harta tetapi ketaqwaan seseorang untuk dijadikan ketua

(2:249)
“ Maka ketika Talut membawa bala tenteranya, dia berkata, ‘ Allah akan menguji kamu dengan sebuah sungai. Maka barang siapa meminum (airnya),  dia bukanlah pengikutku. Dan barangsiapa tidak meminumnya, maka dia adalah pengikutku kecuali menceduk-ceduk dengan tangan.’ Tetapi mereka meminumnya kecuali sebahagian kecil di antara mereka. Ketika dia (Talut) dan orang-orang  yang beriman bersamanya menyeberangi sungai itu, mereka berkata, ‘Kami tidak kuat lagi pada hari ini melawan Jalut dan bala tenteranya.’ Mereka yang meyakini bahawa akan menemui Allah berkata, ‘ Betapa banyak kelompok kecil mengalahkan kelompok besar dengan izin Allah .’ Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.”
·         Allah  SWT menurunkan sesuatu itu sebagai ujian (eg. larangan minum air, solat , pakai tudung etc.)
·         Bilangan tentera berkurang kerana tidak yakin pada ketua mereka dan mereka melanggar laranagan Allah SWT.  Tentera yang tiggal itu mempunyai iman yang hebat.

(2:250)
“ Dan ketika mereka maju melawan Jalut dan tenteranya, mereka berdoa, ‘Ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami,kukuhkanlah langkah kami dan tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir.”
·         Mintalah pertolongan Allah SWT
·         Tentera Islam menang dengan bantuan Allah SWT. Nabi Daud mengalahkan Jalut.

Konklusi
Ø  Kaum yang naik itu bergilir.
·         Kenapa Islam tidak berada diatas? – Sebab kita masih tiada potensi.
·         Analogi: Seorang pengarah hospital mempunyai seorang anak yang gagal dalam SPM tetapi mahu menjadi “head surgeon”. Si anak tidak mempunyai potensi untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut dan ini akan mengakibatkan kesan yang buruk pada hospital tersebut. Si ayah perlulah menyediakan peluang untuk si anak menimba ilmu manakala si anak perlulah mujahadah untuk mempelajari ilmu tersebut.

Disediakan oleh Nurul Ihsan binti Muhammad Fareed

Tiada ulasan:

Catat Ulasan